Christine Bertlin © 2011

 

Nyheter

 

• Kontaktuppgifter »

Kontakta mig på 070-6686090 eller maila på christine.bertlin@gmail.com 

 

• GRUPPTERAPI för självkritiska »

En vanlig orsak till ältande och grubblande är självkritik. I Compassion focused therapy (CFT) får du hjälp att få syn på hur hård du är mot dig själv och hur du öka din medkänsla med dig själv.  I februari startar vi en ny gruppomgång. Kontakta oss för mer information.

 

 

 

Compassion Focused Therapy (CFT) eller terapi med fokus på medkänsla

 

Är du självkritisk? Blir du arg på dig själv när du gjort något fel eller misslyckats? Ältar du dina misstag? Snurrar det i huvudet av tankar på hur du borde ha sagt eller gjort och på hur dålig du  är som inte gjorde så? Känner du dig i perioder låg och deppig eller deprimerad? Är du less på att ha det så här och vill försöka göra något åt det?

Jag erbjuder en i Sverige relativt ny form av terapi där du kan minska din självkritik: Compassion Focused Therapy (CFT) eller som det kan heta på svenska "Terapi med fokus på medkänsla".  Terapifiormen har haft positivt resultat i flera internationella studierI en terapi med fokus på medkänsla används många olika metoder för att utveckla en varmare, mer förstående, hållning mot sig själv.

CFT är utvecklad av den engelske KBT-psykologen och professorn Paul Gilbert som har ägnat en stor del av sin forskning att förstå skam och överdriven självkritik och hur den kan behandlas. 

Frågor och anmälan: kontakta Christine Bertlin på 070-668 60 90.

 

Öva din medkänsla

Här kan du lyssna på övningar som ges på engelska av professor Gilbert. Klicka på "cft practice podcast"

http://mindfulcompassion.com

 

Mer om medkänsla och självmedkänsla

Kristin Neff är psykolog och forskare och på hennes webbsida kan du läsa mer om självmedkänsla.

http://www.self-compassion.org/

 

Christopher Germer är psykolog och författare och har användbara självhjälpsmetoder för att utveckla medkänsla med sig själv.

http://www.mindfulselfcompassion.org/meditations_downloads.php

 

 

 

 

 

I en terapi med fokus på medkänsla kan du  

 

- få hjälp att identifiera dina självkritiska tankar och de negativa konsekvenser de har för ditt liv

 

- få förståelse för hur hjärnan fungerar när du är självkritisk och hur du kan påverka hjärnan att sluta med det

 

- få förståelse för hur självkritken har utvecklats och hur det inte kan vara ditt fel

 

- få syn på dina styrkor och hur du kan använda dig av dem även när du har motgångar

 

- få hjälp att identifera när du känner dig hotad av dina egna tankar eller i relationer

 

- få hjälp att hitta metoder för att lugna dig själv